O 212. taktické letce
pondělí červen 26, 2017
Register
Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to Twitter

212tlStejně jako celá čáslavská základna, je i 212. taktická letka určena k ochraně vzdušného prostoru ČR, ovšem s tím, že se mnohem více soustřeďuje na přímou leteckou podporu pozemních sil CAS (Close Air Support), tedy na působení proti pozemním cílům.

 

 

V menší míře se jednotka věnuje i speciálním úkolům, jako je třeba vzdušný průzkum. Méně známou skutečností je, že od 1. ledna 2008 je zařazena do takzvaného Národního posilového systému (NaPoSy), v jehož rámci musí být neustále připravena nejpozději do 24 hodin zaujmout patnáctiminutovou pohotovost (RS-15) se dvěma stroji L-159 ALCA, vyzbrojenými jedním podtrupovým kanonem ráže 20 mm, dvojicí protiletadlových řízených raket AIM-9M Sidewinder a dvěma přídavnými palivovými nádržemi. Tento úkol je primárně určen k ochraně důležitých objektů a lokalit, jako jsou třeba jaderné elektrárny nebo také proti nízkoletícím cílům. Hotovost v rámci NaPoSy zaujímají Alky zpravidla jen v případě zvýšeného bezpečnostního rizika.

Dalším neméně důležitým úkolem je zajištění pokročilého bojového výcviku pro piloty přicházející z cvičných proudových strojů L-39 Albatros.

 

  • l-159_alca_10_20140316_2084888821
  • l-159_alca_11_20140316_1210360752
  • l-159_alca_12_20140316_1818073091
  • l-159_alca_13_20140316_2034350459
  • l-159_alca_14_20140316_1082004019
  • l-159_alca_15_20140316_1914031955
  • l-159_alca_16_20140316_1381370026
  • l-159_alca_17_20140316_1459214193
  • l-159_alca_18_20140316_1496342848
  • l-159_alca_19_20140316_2094117077
  • l-159_alca_1_20140316_1005072373
  • l-159_alca_20_20140316_1450528388
  • l-159_alca_21_20140316_1013247488
  • l-159_alca_22_20140316_2066475779
  • l-159_alca_23_20140316_1538385859
  • l-159_alca_24_20140316_1141697957
  • l-159_alca_25_20140316_2005653879
  • l-159_alca_26_20140316_1266483674
  • l-159_alca_27_20140316_1727403764
  • l-159_alca_28_20140316_1308050350
  • l-159_alca_29_20140316_1781094755
  • l-159_alca_2_20140316_1046023884
  • l-159_alca_30_20140316_1269186195
  • l-159_alca_31_20140316_1070216675
  • l-159_alca_32_20140316_1292636543
  • l-159_alca_33_20140316_1051262749
  • l-159_alca_34_20140316_1870986424
  • l-159_alca_35_20140316_1543981642
  • l-159_alca_36_20140316_1935973751
  • l-159_alca_37_20140316_1853460512
  • l-159_alca_38_20140316_2063750765
  • l-159_alca_39_20140316_1618047289
  • l-159_alca_3_20140316_1886411166
  • l-159_alca_40_20140316_1386794931
  • l-159_alca_41_20140316_1356529934
  • l-159_alca_42_20140316_2097863754
  • l-159_alca_43_20140316_1222755861
  • l-159_alca_44_20140316_1219958601
  • l-159_alca_45_20140316_1278341411
  • l-159_alca_46_20140316_1610362987
  • l-159_alca_47_20140316_1072150705
  • l-159_alca_48_20140316_1144557228
  • l-159_alca_49_20140316_1812349023
  • l-159_alca_4_20140316_1283929711
  • l-159_alca_50_20140316_2040259231
  • l-159_alca_51_20140316_1507392623
  • l-159_alca_52_20140316_1164513333
  • l-159_alca_53_20140316_1085316378
  • l-159_alca_54_20140316_1652163148
  • l-159_alca_55_20140316_1554289228
  • l-159_alca_56_20140316_1561035073
  • l-159_alca_57_20140316_1504198766
  • l-159_alca_58_20140316_1345448109
  • l-159_alca_59_20140316_1498714916
  • l-159_alca_5_20140316_1912216016
  • l-159_alca_60_20140316_1659483055
  • l-159_alca_61_20140316_1700370816
  • l-159_alca_62_20140316_1089194620
  • l-159_alca_63_20140316_1301996693
  • l-159_alca_64_20140316_1524295796
  • l-159_alca_65_20140316_1411020146
  • l-159_alca_66_20140316_1277871825
  • l-159_alca_67_20140316_1891837448
  • l-159_alca_68_20140316_1199123916
  • l-159_alca_69_20140316_1863763958
  • l-159_alca_6_20140316_1842183040
  • l-159_alca_70_20140316_1221416591
  • l-159_alca_71_20140316_1509958759
  • l-159_alca_72_20140316_1174885113
  • l-159_alca_73_20140316_1069157779
  • l-159_alca_74_20140316_1936969665
  • l-159_alca_75_20140316_2080467400
  • l-159_alca_76_20140316_1803802776
  • l-159_alca_77_20140316_1530868749
  • l-159_alca_78_20140316_1451353823
  • l-159_alca_79_20140316_1461498447
  • l-159_alca_7_20140316_1384590268
  • l-159_alca_80_20140316_1007320628
  • l-159_alca_81_20140316_2094136359
  • l-159_alca_82_20140316_1508855335
  • l-159_alca_83_20140316_1844276230
  • l-159_alca_84_20140316_1632337602
  • l-159_alca_85_20140316_2070669780
  • l-159_alca_86_20140316_2017312920
  • l-159_alca_8_20140316_1916881788
  • l-159_alca_9_20140316_1232760180

 

Struktura 212. TL vychází z poslední velké reorganizace AČR, při níž došlo ke sloučení „létající" části s inženýrsko-leteckou skupinou ILS. Piloti a technici jsou tak nyní součástí jedné letky. Ta má v současnosti zhruba 130 lidí, z čehož asi stovku tvoří pozemní technický personál a zbytek pak připadá na piloty a několik příslušníků štábu. Létající personál je rozdělen do čtyř pilotních rojů. Technický personál je také členěn do pěti technických rojů a dalších rojů podle konkrétních odborností.

Pokud jde o nejviditelnější část letky, tedy její piloty, patří 212. TL k poměrně mladým jednotkám. Mezi nejzkušenější patří několik pilotů a instruktorů, jejichž nálet překračuje i 1000 letových hodin a z toho u některých 500-700 hodin na strojích L-159. Vedle nich je ale na letce také početná skupina pilotů, kteří k ní přešli z 213. výcvikové letky. Požadavkem na nového pilota 212. TL je nálet 350 hodin na proudovém typu, tedy na Albatrosu nebo na dvoumístné verzi  L-159 ALCA. 

Pokračovací bojový výcvik na 212. TL trvá o něco déle, neboť zahrnuje podstatně složitější mise, jako například manévrový vzdušný boj či souboje až do úrovně 2 versus 2. I tento výcvik se ale daří urychlovat, především díky většímu počtu letových hodin.

Při takovýchto náletech je pilot vycvičen do základní úrovně připravenosti (Limited Combat Ready) během 2 až 3 let.

Výzbroj 212. taktické letky dnes tvoří výhradně české podzvukové lehké bojové letouny Aero L-159 ALCA v jednomístných verzích.  Na  strojích se již provádějí předepsané práce PP 2000, tedy jakési malé generálky stanovené po nalétání 2000 hodin nebo 8 letech provozu.