Technika
neděle březen 26, 2017
Register
Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to Twitter
Aero L-39 albatros je proudový podzvukový cvičný letoun vyvinutý v šedesátých letech 20. století.
 
Jedná se o první typ cvičného proudového letadla druhé generace a jeden z prvních typů s dvouproudovým motorem. L-39 se stal jednotným výcvikovým letounem armád Varšavské smlouvy (s vyjímkou Polska), v 70. a 80. letech minulého století byl v počtu okolo 2.800 kusů součástí leteckého parku letectev skoro čtyř desítek států a zůstává nejpoužívanějším proudovým výcvikovým letounem na světě.
 
Albatros je všestranný letoun určený pro základní, pokračovací i bojový letecký výcvik, ve verzích, které umožňují instalaci výzbroje (L-39C, L-39ZO, L-39ZA) může být použit jako lehký bitevní letoun, omezeně může působit i proti vzdušným cílům. Díky skvělým letovým vlastnostem a snadné ovladatelnosti je vhodný i pro leteckou akrobacii, kterou s tímto typem dodnes předvádí např. francouzský Breitling Jet Team nebo lotyšská skupina Baltic Bees Jet Team. Mezi další přednosti patří vysoká spolehlivost, jednoduchost a nenáročnost na obsluhu. Letoun je navržený tak, aby mohl působit bez problémů i z nezpevněných ploch.
 
  • IMG_1528
  • IMG_6992
  • IMG_7609
  • IMG_7868
 
Na konci roku 2013 se 9 kusů tohoto letounu ve verzi L-39ZA přesunulo z 22. základny letectva v Náměšti nad Oslavou na 21. základnu taktického letectva v Čáslavi. Od 1. 12. 2013 je tak tento cvičný letoun součástí 213. výcvikové letky spolu se šesti kusy dvoumístných L-159T1 ALCA.
 
Záklaldní technická data L-39 Albatros:
Posádka: 2 (instruktor a žák)
Délka: 12,13 m
Rozpětí: 9,46 m
Výška: 4,77 m
Nosná plocha: 18,8 m2
Profil křídla: NACA 64A012 mod
Prázdná hmotnost: 3.459 kg
Maximální vzletová hmotnost: 4.700 kg
Pohonná jednotka: 1 x dvouproudový motor Progress/Ivčenko Al-25TL
Tah pohonné jednotky: 16,9 kN
Maximální rychlost: 750 km/h ve výšce 5.000 m
Dolet 1.100 km ve výšce 5.000 m (1.750 km s přídavnými nádržemi)
Dostup: 11.500 m
Stoupavost: 22 m/s
Vzletová dráha: 480 m
Přistávací dráha: 600 m
 
Pod letoun je možné podvěsit do 284 kg munice na dvou externích pylonech, 2 přídavné nádrže na křídlech letounu.