Technika
neděle březen 26, 2017
Register
Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to Twitter

Po zkušenostech s cvičnými proudovými typy L-39 Albatros a L-59 začali v Aeru s vývojem lehkého podzvukového bojového letadla L-159 ALCA (Advanced Light Combat Aircraft neboli pokročilé lehké bojové letadlo). První prototyp vzlétl 2. srpna 1997. Zanedlouho následovala sériová výroba podle požadavků českého letectva.

 

Letoun L-159 ALCA je jednomotorový, jednomístný (dvoumístná verze L-159 T1), lehký víceúčelový podzvukový taktický letoun plně vybavený pro bojovou činnost proti vzdušným i pozemním cílům, vyráběný v České republice společností Aero Vodochody. Vybavení a výzbroj letounu umožňuje plnění letových a bojových úkolů ve dne, v noci a za ztížených povětrnostních podmínek. Vzlet a přistání může provádět ze zpevněných i nezpevněných ploch.

Hlavním určením letounu je plnění úloh přímé letecké podpory, taktického průzkumu a vzdušného boje na krátkou vzdálenost. Sekundárním určením je plnění výcvikových úloh při přechodu na stíhací letouny a zbraňový výcvik.

Letoun je celokovový, má klasickou konfiguraci nosných ploch, systém řízení je opatřen hydraulickými posilovači, autopilotem a tlumičem stranových kmitů. Řídící páka a páka ovládání motoru jsou řešeny systémem HOTAS.

Integrovaný zbraňově-navigační komplet zahrnuje víceúčelový, pulzně-dopplerovský radiolokátor, systém ovládání a zobrazování s průhledovým displejem (HUD) a dvojici barevných víceúčelových displejů (MFD).

 

  • IMG_3841_
  • IMG_6346_
  • fg_01
  • fg_02
  • fg_03
  • fg_04
  • fg_05
  • fg_06
  • fg_07

 

Letoun je poháněn jedním dvouhřídelovým turbodmychadlovým motorem Honeywell/ITEC F124-GA-100 o tahu 28,2 kN, je vybaven moderní avionikou, multifunkčními displeji či vícerežimovým radiolokátorem Grifo-L. Pilot sedí na vystřelovacím sedadle VS-2C domácí konstrukce, umožňujícím jeho bezpečnou katapultáž již z nulové výšky při nulové rychlosti. Schopnost přežití na bojišti zvyšuje výstražný radiolokační přijímač, výmetnice klamných cílů a pancéřování pilotního prostoru.

Výzbroj na sedmi závěsnících může zahrnovat protiletadlové rakety AIM-9M Sidewinder, protizemní řízené rakety AGM-65B Maverick, kontejnery PL-20 Plamen s dvouhlavňovými kanony ráže 20 mm, nejrůznější pumy, raketomety s neřízenými raketami a laserem naváděné pumy.

Na pozemní cíle se kromě kanonu používají ještě neřízené rakety CRV-7, navěšované společně s neřízenými pumami také na cvičné kontejnery SUU-5003. V roce 2009 poprvé 212. taktická letka použila také cvičné verze laserem naváděných pum GBU-12 Paveway II.

16 jednomístným verzí L-159A je soustředěno u 212. taktické letky, dvoumístné verze L-159T1 jsou provozovány 213. výcvikovou letkou.

Základní technická data L-159A

Maximální rychlost:

Maximální stoupavost:

Praktický dostup:

Dolet - bez přídavných palivových nádrží:

Dolet - s přídavnými palivovými nádržemi:

Dráha potřebná pro vzlet (při hmotnosti 5 500 kg):

Dráha potřebná pro přistání (při hmotnosti 5 500 kg):

Pohonná jednotka:

Maximální tah motoru:

Rozpětí:

Délka:

Výška:

Hmotnost prázdného letounu:

Maximální vzletová hmotnost:

Únosnost:

936 km/h

48 m/s

13 200 m

1 570 km

2 530 km

440 m

725 m

AlliedSignal F124-GA-100

28 kN

9,54 m

12,73 m

4,77 m

4 360 kg

8 000 kg

2 340 kg