Technika
neděle březen 26, 2017
Register
Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to Twitter

Současný vrchol ve výzbroji Vzdušných sil Armády ČR je čtrnáct nadzvukových letounů JAS-39C/D Gripen, které si Česká republika pronajala nejprve do roku 2015, následně byl 16. května 2014 podepsán dodatek o pronájmu do roku 2027.

 

Víceúčelový jednomístný (verze C) nebo dvoumístný (verze D) jednomotorový bojový letoun s deltakřídlem a příďovou vodorovnou řídicí plochou je mimo jiné přizpůsoben pro vzlety a přistání na silnicích. Letoun je schopen nést velký náklad nejrůznějších zbraní pro plnění nejrůznějších bojových úkolů – vzdušný boj, napadání pozemních cílů, napadání námořních cílů, průzkum, pokračovací taktický výcvik - bezkonkurenční kombinace jednoduchosti a propracovanosti. Letoun umožňuje také působení z prostých silničních základen a rozptýlených stanovišť s minimem technického personálu a prostředků pozemní podpory.

První prototyp Gripenu, typu vyráběného společností Saab v Linköpingu, vzlétl 9. prosince 1988. Do řadové služby byl přijat v polovině roku 1993. K pohonu slouží výkonný a úsporný turbodmychadlový motor Volvo Aero Corporation RM12, jehož maximální tah s přídavným spalováním je 80,54 kN. Úvodní sériový kus modernizované verze JAS-39C byl zalétán 14. srpna 2002. Letouny této verze, spolu s dvoumístným ekvivalentem JAS-39D, jsou vybaveny rovněž teleskopickým nástavcem pro doplňování paliva za letu a novými displeji v pilotním prostoru.

Pokud jde o výzbroj letounů JAS-39, ta je v případě českých vzdušných sil určena pouze proti vzdušným cílům. Základem je palubní kanon Mauser BK-27 ráže 27 mm a protiletadlové řízené rakety krátkého dosahu AIM-9M Sidewinder. Zhruba od poloviny roku 2008 jsou ve výzbroji českých Gripenů také rakety středního dosahu AIM120C-5 AMRAAM, jež patří ke špičce ve své kategorii.

 

  • 01_JAS-39_Gripen
  • 02_JAS-39_GRIPEN
  • 03_JAS-39_GRIPEN
  • 04_Ministr_obrany_Martin_Stropnický_v_kabině_letounu_JAS-39_GRIPEN
  • 05_Ministr_obrany_Martin_Stropnický_v_kabině_letounu_JAS-39_GRIPEN
  • 06_Dodatek_ke_smlouvě_o_pronájmu_letounů_JAS-39_GRIPEN
  • 07_Delegace_ministerstev_obrany_a_armád_ČR_a_Švédského_království
  • 08_Z_tiskové_konference
  • 09_podpis_Dodatku_smlouvy_vlevo_Ulf_Hammarström_a_Bohuslav_Dvořák
  • 10_předání_Dodatku_ke_smlouvě
  • JAS-39_GRIPEN_03
  • JAS-39_GRIPEN_04
  • JAS-39_GRIPEN_06
  • so_1

 

K základní charakteristice letounu patří progresivní aerodynamická koncepce v konfiguraci kachna-delta a zároveň lehká konstrukce využívající vyspělých materiálů a propracovaných výrobních metod. Optimální hbitost v bojových situacích zaručuje trojité digitální elektroimpulsní řízení (fly-by-wire). U letounu zaujme propracované uspořádání pilotní kabiny s velkými barevnými multifunkčními displeji (MFD) a soustavou ovládacích prvků palubních systémů na řídicí páce a páce ovládání motoru (Hands-On-Throttle-And-Stick - HOTAS). Dále plně integrované avionické systémy s pěti digitálními datovými sběrnicemi podle normy MIL-STD 1553B a vícerežimový impulsní dopplerovský radar Ericsson.

K dalším charakteristikám patří palubní systém produkce kyslíku (On Board Oxygen Generation System - OBOGS) a doplňování paliva během letu. Výhodou je nízká zjistitelnost vizuálními, radarovými a termovizními průzkumnými prostředky.

Všechny letouny JAS-39 Gripen jsou ve výzbroji 211. taktické letky, z toho 12 kusů jednomístných letounů JAS-39C Gripen a dva v dvoumístné verzi JAS-39D Gripen.

Klíčovými faktory dodatku o prodloužení pronájmu jsou delší doba pronájmu (2015 – 2027), nižší cena (celkem 16,4 mld. Kč při ročních splátkách cca 1,3 miliardy Kč) a průběžná modernizace letounu po celou dobu kontraktu (např. systém brýlí pro noční vidění, alianční systém přenosu dat ve formátu Link-16, utajené hlasové spojení Crypto Voice, působení proti pozemním cílům řízenou i neřízenou municí). V dodatku jsou rovněž uvedeny požadavky na výcvik technického a létajícího personálu (mj., že švédská strana vycvičí 90 specialistů ILS a 25 pilotů). Česká republika může uplatnit opci na další dva roky pronájmu letounů Gripen, a to až do roku 2029.  

 

Hlavní technická data JAS-39C

Délka (bez pitot. trubice):

Rozpětí se závěsníky:

Výška:

Nosná plocha:

Hmotnost prázdného stroje:

Max. vzletová hmotnost:

Max. rychlost:

Max. rychlost u hladiny moře:

Taktický dolet (bez dopl. paliva za letu):

Max. dolet (bez dopl. paliva za letu):

Max. dostup:

Max. palivo (ve vnitřních nádržích):

Max. palivo (v podvěšených nádržích):

Max. povolené násobky přetížení:

Rozvor podvozku:

Rozchod podvozku:

Pohonná jednotka Volvo Aero RM12 o max. tahu:

Max. tah s přídavným spalováním:

14,10 m

8,4 m

4,5 m

30 m2

6800 kg

14 000 kg

M=2

M=1,15

800 km

3000 km

20 000 m

3000 l

3300 l

-3/+9g

5,20 m

2,40 m

54 kN

80,54 kN