Lidé kolem
pátek září 22, 2017
Register
Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to Twitter

img_9467 800x600Není tomu tak dávno, co L-159 ALCA a Jas-39 Gripen překročili hranici 10 000 nalétaných hodin. Kdo všechno na tom má zásluhu? V první řadě nepochybně piloti a technický personál. Nejsou však jediní, kteří se podílejí na chodu základny. V našem miniseriálu se Vám pokusíme přiblížit další povolaní, bez kterých by se letecká základna neobešla.


Jedním z takových povolání je funkce technika světlotechnických zabezpečovacích zařízení. Praporčík Martin Maček pracuje na této funkci již 12 let. Je příslušníkem skupiny raditechnického zabezpečení a jeho úkolem je spolu s kolegy se starat o osvětlení přistávací dráhy a pojížděcích drah. "V Čáslavi používáme několik druhů světelných návěstidel", říká praporčík Maček a pokračuje, "Jedná se o světla, která osvětlují práh dráhy, naváděcí řadu, pojížděcí plochy a informační tabule u dráhy. Zajímavostí je, že všechna světla kolem dráhy jsou speciálně zkonstruována tak, aby při případném nárazu nezpůsobila na letounu větší škodu. Díky svému designu a materiálu je stožár lehký a zároveň velmi tvrdý a pevný a může tak dobře odolat náporům větru a poryvům způsobeným proudovými motory letadel. V případě nárazu se však stožár bezpečně rozlomí na malé kousky. Bezpečnosti je zde věnována velká pozornost."

Jak jsme se dále dozvěděli, tak pomocí světel je pilot při přistávacím manévru informován, zda je správně v ose sestupu. "Za dobré viditelnosti se může pilot navigovat podle tzv. PAPI (Precission Aproach Path Indikator - Světelná soustava indikace sestupové roviny pro přesné přiblížení). Je to skupina světel, která je nastavena tak, že pokud je pilot pod osou přistání, vidí červená světla. Pokud je pilot s letounem nad osou přistání, vidí bílá světla. V ose přistání vidí dvě světla bílé a dvě červené barvy." dodává praporčík Martin Maček.

 

  • dsc08240 800x600
  • dsc08240
  • img_9465 800x600
  • img_9467 800x600
  • img_9467
  • img_9472 800x600
  • img_9489


Skupina radiotechnického zabezpečení také zodpovídá za napájení návěstidel. "Při přerušení napájení ze stálé elektrické sítě máme k dipozici záložní zdroj" říká praporčík Maček a ukazuje nám obsah kontejneru. V něm je ukryt dieselový agregát, který do 10ti sekund obnoví napájení. Palivo vystačí na cca 20 hodin provozu.

Jelikož je čáslavská základna začleněna do systému NATINADS, což znamená kdykolik vzlétnout k ochraně vzdušného prostoru, tak i o funkčnost návěstidel je potřeba se starat 24 hodin denně. Nemůže se stát, aby v okamžiku, kdy je pilot ve vzduchu nebylo osvětlení dráhy stoprocentně funkční. Směna musí mimo jiné každý den zkontrolovat funkčnost návěstidel, provádět pravidelnou údržbu a opravy.

Návěstidla jsou ovládána řídícím letového provozu. Ten může nastavovat intenzitu osvětlení podle klimatických podmínek tak, aby pilot při přistání bezpečně viděl dráhu.

 

 

 

autor: nadporučík Radoslav Jančev

foto: autor a archiv 214. PrZV