Piloti střežící vzdušný prostor Pobaltí cvičili vzdušné tankování

Začátkem října plnilo 3. úkolové uskupení Baltic Air Policing 2019 jako hlavní úkol výcviku tankování za letu.

Cílem výcviku bylo udržení kvalifikace pilotů, neboť i když pilot příslušné osvědčení získá, musí se pravidelně v šestiměsíčních intervalech účastnit výcviku vzdušného tankování. Stíhací letoun JAS-39 Gripen používá takzvaný „probe – droque“ („sonda – koš“) systém, kdy se pilot tankovaného letounu musí trefit nástavcem na doplňování paliva do protikusu, který doslova vlaje na hadici tažené vzdušným tankerem.

„Udržování schopnosti tankování za letu je z operačního hlediska velmi významné. Umožňuje delší dolet, vytrvalost ve vzduchu a pružnou reakci na všechny situace. Dlouhodobě se ovšem potýkáme s problémem dostupností tankerů k našemu výcviku a udržení požadovaných podmínek pilotů,“ vysvětluje velitel úkolového uskupení, podplukovník Pavel Pavlík.

V současné době jsou prakticky všichni piloti našich gripenů držiteli oprávnění k tankování za letu. K výcviku byl využit tanker Airbus A310 MRTT německých vzdušných sil, který vzlétal ze základny v Cologne-Bonn a po dotankování letounů se vracel zpět na domovskou základnu. Příležitost k výcviku vzdušného tankování přitom v rámci vzájemné výcvikové spolupráce využilo i švédské vojenské letectvo se svými letouny Gripen.

Autor: kapitán Vladimír Ficenec, styčný důstojník 3. úkolového uskupení BAP