212. taktická letka

Stejně jako celá čáslavská základna je i 212. taktická letka určena k ochraně vzdušného prostoru ČR, ovšem s tím, že se mnohem více soustřeďuje na přímou leteckou podporu pozemních sil CAS (Close Air Support), tedy na působení proti pozemním cílům.

V menší míře se jednotka věnuje i speciálním úkolům, jako je třeba vzdušný průzkum. Méně známou skutečností je, že od 1. ledna 2008 je zařazena do takzvaného Národního posilového systému protivzdušné obrany (NaPoSy), v jehož rámci musí být neustále připravena nejpozději do 24 hodin zaujmout patnáctiminutovou pohotovost (RS-15) se dvěma stroji L-159 ALCA, vyzbrojenými jedním podtrupovým kanonem ráže 20 mm, dvojicí protiletadlových řízených raket AIM-9M Sidewinder a dvěma přídavnými palivovými nádržemi.

Tento úkol je primárně určen k ochraně důležitých objektů a lokalit, jako jsou třeba jaderné elektrárny nebo také proti nízkoletícím cílům. Hotovost v rámci NaPoSy zaujímají Alky zpravidla jen v případě zvýšeného bezpečnostního rizika.

Dalším neméně důležitým úkolem je zajištění pokročilého bojového výcviku pro piloty přicházející z cvičných proudových strojů L-39.

Struktura 212. TL vychází z poslední velké reorganizace Armády ČR, při níž došlo ke sloučení „létající“ části s inženýrsko-leteckou skupinou ILS. Piloti a technici jsou tak nyní součástí jedné letky. Ta má v současnosti zhruba 130 lidí, z čehož asi stovku tvoří pozemní technický personál a zbytek pak připadá na piloty a několik příslušníků štábu. Létající personál je rozdělen do čtyř pilotních rojů. Technický personál je také členěn do pěti technických rojů a dalších rojů podle konkrétních odborností.

Pokud jde o nejviditelnější část letky, tedy její piloty, patří 212. TL k poměrně mladým jednotkám. Mezi nejzkušenější patří několik pilotů a instruktorů, jejichž nálet překračuje i 1000 letových hodin a z toho u některých 500-700 hodin na strojích L-159. Vedle nich je ale na letce také početná skupina pilotů, kteří k ní přešli z 213. výcvikové letky. Požadavkem na nového pilota 212. TL je nálet 350 hodin na proudovém typu, tedy na Albatrosu nebo na dvoumístné verzi  L-159 ALCA. 

Pokračovací bojový výcvik na 212. TL trvá o něco déle, neboť zahrnuje podstatně složitější mise, jako například manévrový vzdušný boj či souboje až do úrovně 2 versus 2. I tento výcvik se ale daří urychlovat, především díky většímu počtu letových hodin.

Při takovýchto náletech je pilot vycvičen do základní úrovně připravenosti (Limited Combat Ready).

Výzbroj 212. taktické letky dnes tvoří výhradně české podzvukové lehké bojové letouny Aero L-159 ALCA v jednomístných verzích.  Na  strojích se již provádějí předepsané práce PP 2000, tedy jakési malé generálky stanovené po nalétání 2000 hodin nebo 8 letech provozu.