Mladí čáslavští piloti se zúčastnili cvičení ORANGE WARDEN

V termínu od 22. listopadu do 2. prosince 2019 se na letecké základně Leeuwarden  v Holandsku konalo mezinárodní cvičení ORANGE WARDEN 2019 zaměřené na prohlubování koordinace protivzdušné obrany a  stíhacího letectva Královských nizozemských vzdušných sil.

Hlavním cílem cvičení bylo procvičit primárně noční lety v rámci společných leteckých operací COMAO (Composite Air Operations), kdy v jedné formaci letí letadla různých typů a určení, získat zkušenosti při plánování a provádění letů v prostředí mezinárodní spolupráce, navíc za ztížených meteorologických podmínek a nad mořem.

Jednalo se již o druhé letošní zahraniční cvičení pro piloty 213. výcvikové letky, kteří podstupují přeškolovací výcvik na L-159. Za Vzdušné síly AČR se cvičení zúčastnilo zhruba dvacet osob létajícího a technického personálu a tři letouny L-159 ALCA dvoumístné varianty z 213. výcvikové letky „Šiškovi“ 21. základny taktického letectva v Čáslavi. Holandské vzdušné síly byly zastoupeny letouny F-16, F-35, Learjet 36A s rušícími možnostmi, tankovacím letounem KDC-10 a systémy protivzdušné obrany PATRIOT a NASAMS.

Piloti 213. výcvikové letky startovali z letiště Leeuwarden. Primárně působily v severních prostorech nacházejících se nad Severním mořem. V rámci velkých leteckých formací simulovali útoky na pozemní cíle na pobřeží a protivzdušnou obranu holandského vzdušného prostoru. Na základě jejich chování, trajektorie letu, se poté piloti bránící vzdušný prostor Holandska rozhodovali o dalším působení na protivníka. Jako red air – tedy nepřátelská strana – Alky simulovaly letouny v konfiguraci pro útoky na pozemní i vzdušné cíle. Přes nepřízeň počasí bylo uskutečněno 11 letů, z toho 8 letů v nočních podmínkách s celkovým náletem přesahujícím 22 hodin.

  „Je to vynikající příležitost pro mladé piloty, kteří v brzké době odejdou k taktickým letkám, využít  a zúročit nabité dovednosti získané v průběhu výcviku zde na zahraničním cvičení. Získají cenné zkušenosti s nočními lety COMAO, které se u nás standardně nelétají,“ řekl major P. D., velitel kontingentu.

Všichni piloti před odletem do Holandska museli bezpodmínečně absolvovat školení o postupech záchrany nad mořem. Při letech totiž piloti používali speciální vybavení jako např. neoprenový voděodolný izolační oděv (emersion suit), který zabraňuje rychlému podchlazení pilota v případě nutného opuštění letounu a pádu do studené mořské vody.

Bylo velmi symbolické, že 213. výcviková letka nosící název „gen. Šišky“ létala v prostorech, kde 28. 12. 1941 jeho poškozený bombardér 311. bombardovací perutě RAF Vickers Wellington KX-B nouzově přistál do severního moře. Pouze tři z šesti přežili šest strastiplných dnů v záchranném člunu v chladných vodách, kde 3. 1. 1942 je vyplavilo moře na pobřeží u městečka Petten (více na www.kx-b.com).  U památníku v Pettenu si příslušníci „Šiškovi“ letky připomněli tuto událost a uctili památku členů posádky, kteří nepřežili. Zároveň položili květiny na nedaleký vojenský hřbitov v Bergenu, kde byl pochován navigátor bombardéru nadporučík Josef Mohr.