Rozhovor s Ivo Kardošem – display pilotem JAS-39 Gripen

Jak dlouho jste už display pilotem JAS39?

Display pilotem jsem třetí rok.

Vím, že se po určitém období display pilot střídá, chystáte se předat žezlo?

Letos to bude ještě na mě. O příštím roku ještě není rozhodnuto. Nicméně, na čáslavském DOD to bude pravděpodobně mé poslední vystoupení v roli display pilota.

Liší se nějak letošní sestava od té loňské?

Základ sestavy zůstal,ale přibylo pár změn a prvků.

Používáte na vystoupení vždy jeden konkrétní letoun nebo na tom nezáleží, který „kus“ zrovna dostanete?

Ne, téměř pokaždé mám jiný.Naštěstí všechny naše Gripeny jsou shodné co se týče vlastností,řiditelnosti,výkonu apod. Pokud to stav techniky umožní, snažíme se vybírat letouny, které mají „polep“, což je specifické doplnění kamufláže.

Kde jste vystupoval nejdále?

Nejdále to bylo zřejmě loňský rok v Turecku. Zajímavé bylo, že to byl oficiálně první letecký den Turecka.

Máte nějaký rituál, který děláte před každým vystoupením?

Vysloveně to není nějaký rituál, ale těsně před vystoupením si u letadla projdu v hlavě celou sestavu. To dělá většina display pilotů. Při vlastním letu už není čas nad něčím přemýšlet, vše musí přesně vycházet a pilot to musí mít nadrilované.

Kolik „G“ na Vás při vstoupení působí?

Max.+9 G a -3 G. Tím, že se ukázka odehrává v malé výšce a velmi omezeném prostoru, tak si to pilot opravdu užije.

To je vcelku dost, vracíte se propocený?

To ano, stačí se po letu na mě přijít podívat :-).

Máte před letem nějakou speciální stravu?

Úplně speciální stravu ne. Ale musím se trochu hlídat, hlavně dodržovat pitný režim. Což je na leteckých dnech v létě, kde se je pořád na co dívat a před sluncem se člověk moc neschová opravdu důležité.

Kolik za vystoupeni spotřebujete paliva?

Během ukázky, která trvá 11 minut to je přibližně 3300 litrů.

Jakou maximální a naopak minimální rychlost během ukázky dosahujete?

Maximálně to je 0,95 Mach, což je cca 1100 km/h a minimálně 100 kts, což je kolem 180 km/h.

Kolikrát ročně vystupujete na leteckých dnech?

Předchozí sezóny to bylo přibližně 10-15 vystoupení za rok. Letos to je méně, kvůli plánované misi naší letky v Pobaltí. Z tohoto důvodu se vystoupení na veřejnosti musí omezit, zejména kvůli přípravě techniky a personálu.

Vnímáte při letu, že vystupujete na domácí základně, před domácím publikem?

Při letu to vnímat nejde, na to není čas. Výhodou ale je, že vystoupení mám tady nacvičené. Samozřejmě, atmosféra domácího prostředí a hlavně publika, ta je super.

Je pravdou, že jste s Martinem Šonkou (mistr světa v akrobacii, vítěz série Red Bull Air Race a bývalý pilot Gripenu) domluvili společné vystoupení na DOD19 ?

Ano, je to pravda. Vystoupení máme v plánu a věříme, že se nám to podaří a bude se líbit. Teď jsme ve fázi příprav. Nejdříve nás čeká příprava co by mohlo jít, pak plánování, rozbor všech faktorů a situací, které by mohly nastat. Poté simulátor, kde si sestavu vyzkouším a až poté začne nácvik s letadly. Samotnou sestavu pak musí schválit ředitel DOD19. Posuzuje se hlavně bezpečnost ukázky, ta je pro nás vždy na prvním místě. Pokud se ale vše podaří jak plánujeme, určitě to bude unikátní vystoupení.

Takže na čáslavské základně uvidíme světovou premiéru Vašeho společného vystoupení?

Ano, bude to premiéra. A samozřejmě, kde jinde bychom se měli poprvé představit než právě na domácí půdě v Čáslavi.

Budete toto vystoupeni někde opakovat?

Rádi bychom, ale uvidíme, možná to bude jen na DOD. Záleží na mnoha faktorech a hlavně rozhodnutí nadřízených..