Rozhovor s náčelníkem řídící věže o zákulisí DOD19

Na DOD19 se organizačně podílí několik stovek lidí. Zprostředkovávají Vám skvělou podívanou na obloze a zábavu na zemi. Jejich práce na první pohled není vidět, ale bez jejich úsilí by DOD19 nebylo. Jedním z takových pracovišť je i řídící věž. V následujícím rozhovoru s náčelník Letištního stanoviště leteckých provozních služeb panem mjr. Ing. Václavem Brandejsem Vám umožníme nahlédnout do zákulisí.

Kolik lidí se běžně stará o řízení letového provozu na čáslavské základně?
Běžně jsou ve službě tři řídící letového provozu, plus jeden řídící je jako tzv. příslužba pro zabezpečení letové akce a pro plynulé střídání ostatních řídících ve směně. Směna je 25 hodin. O technické vybavení veže se stará dvojice techniků. Když to řeknu zjednodušeně, jejich hlavním úkolem je zabezpečit řídícím letového provozu správnou funkci jejich zobrazovacích zařízení, radiostanic, telefonů atd…
Nezbytnou součástí je také meteorologická služba, která 24 hodin denně monitoruje počasí a vydává předpovědi pro lokalitu Čáslav a pro prostory, kde se pohybují naše letadla. Nevadí nám nepříznivé počasí, nicméně se musíme vyhýbat oblastem s bouřkami a intenzivními srážkami. Například kroupy mohou letadlo vážně poškodit. Nedílnou součástí týmu (směny) jsou pracovníci Letecké infromační služby a
asistent/ka řídícího letového provozu. Jejich hlavním úkolem je plánování jednotlivých letů, zádávání informací do systémů a udržování toku inforamcí mezi jednotlivými letišťmi.

Jaká procoviště najdeme na řídící věži?
Co se týká samotných řídících, jedná se o 3 pracoviště – věžový řídící letového provozu, radarový řídící letového provozu a radarový řídící konečného přiblížení. Věžový řídící řídí provoz po letištních plochách letiště a v okolí věže – představte si kolem letiště kvádr o rozměrech několika kilometrů – tzv. CTR. Radarové stanoviště řídí „větší kvádr“ okolo CTR – tzv. TMA. Dále řídíme i přilehlé prostory, ktere se aktivuji pouze na požádání pilota. Posledním je radarový řídící konečného přiblížení – má za úkol přivést letadla na přistání – do tzv. bodu rozhodnutí
a to zejména za nepříznivých meteo podmínek.

Řídící letového provozu je schopen řídit jak v angličtině, tak i v češtině. Který jazyk se používá častěji?
Angličtina v poslední době jednoznačně převládá. Naše letové akce jsou vedeny výhradně v angličtině a zbytek – tzv. všeobecné letectví, se už také snaží převážně komunikovat v anglickém jazyce.

Kolik za den odřídíte přibližně letů?
V průměru je to cca do 100 pohybů za den. Když se ale sejde letní víkend a hezké
počasí, tak všeobecné letecví vydá za naši větší letovou akci, takže číslo 100 hravě
překonáme.

Budete posilovat směnu během DOD?
Každá pozice bude zdvojena. Navíc zřídíme další pracoviště, tzv. ground (pozemní řídící). Radarový řídící povede pilota v TMA („větší kvádr“), následně jej předá věžovému řídícímu, který dovede pilota až do přistání. Po přistání jej oproti normálnímu stavu přeladí právě „ground“ řídícímu, který jej navede až na parkovací stání. Nejsilnější provoz bude při příletech letecké techniky a to zejména leteckých návštěvníků. Bude to muset jet jak po drátkách – provoz bude nárazově hustší a bude na nás útočit ze všech stran. 

Jak bude probíhat řízení během letové ukázky?
Během letové ukázky bude radarový řídící odklánět veškeré lety mimo naše CTR. Bude proveden kooordinační dohovor i s kolegy z pardubické a kbelské věže, kteří budou již ze svého prostoru letadla směrovat tak, aby nevstupovala do našeho CTR a TMA. Vyjímku bude tvořit pouze letecká záchranná služba a Policie České Republiky. V případě, že by probíhala letová ukázka a na obchvatu Čáslavi se stala například dopravní nehoda, vrtulník letecké záchranné služby by samozřejmě dostal přednost. Řídící by dal přes rádio pokyn k přerušení ukázky a pilot by byl naveden do vyčkávacího prostoru. Doufám ale, že to nebude potřeba.

A jak to bude s tzv. ostrou hotovostí, která střeží vzdušný prostor 24h denně a musí být kdykoliv připravena ke vzletu?
Dvojice Gripenů musí odstartovat do 15ti minut od vydání rozkazu ke vzletu. V případě, že by takový rozkaz přišel – opět by se přerušila ukázka, pilot by byl naveden do vyčkávacího prostoru a směna na věži by se plně věnovala co nejrychlejšímu odbavení hotovostních Gripenů. Těch 15 minut je limit, nicméně ze zkušeností víme, že za 11 minut od přijetí signálu z německého Uedemu jsme schopni letadla bezpečně dostat do vzduchu. Pro diváky by to byla jistě atraktivní podívaná. Za řídící letového provozu si ale samozřejmě přeji, aby DOD probíhalo
hladce bez komplikací.

A jak to bude s vyhlídkovými lety, budou během DOD?
Vyhlídkové lety budou probíhat po celou dobu DOD. Piloti budou mít vyhrazený sektor pro vývoz návštěvníků, budou na příposlechu věžové frekvence a v případě nutnosti je řídící letového provozu bude dále koordinovat.

Jaký je rozdíl řídit běžnou letovou akci a DOD? Co vše musí řídící koordinovat?
Rozdíly tu samozřejmě jsou. Největší nápor je cca den, dva dny před DOD, kdy všichni účastníci přilétají, probíhají předletové briefingy, létají se nácviky. To vše musíme koordinovat. Během samotného DOD máme rozpis, kdy které letadlo má ukázku, takže jeden řídící se věnuje letadlu ve vzduchu, druhý řídí spouštění a pojíždění, třetí se stará o to, aby nám do vzdušného prostoru letiště nikdo nevlétl. Do toho ještě musíme řídit s organizačním týmem návaznost jednotlivých ukázek, aby nebyly prodlevy mezi jednotlivými vystoupeními.

Vy sám, těšíte se na DOD?
Těším, i když vím, že to bude velmi náročné pro celou základnu. Máme velkou zodpovědnost, ale na druhou stranu jsme rádi, že můžeme veřejnosti zprostředkovat umění našich pilotů a nejen našich. Bude tu například kompletní display team AČR.